Novinky v přístupnosti macOS 11 Big Sur - 2. díl – Obecné změny a nové Macy s čipem M1

Novinky v přístupnosti macOS 11 Big Sur - 2. díl – Obecné změny a nové Macy s čipem M1

První díl tohoto dvoudílného článku nám poodhalil nové funkce v zpřístupnění systému macOS 11 Big Sur. Nyní se zaměříme na změny, které nejsou primárně cílené na těžce zrakově postižené, ale které však na ně mají znatelný dopad, a jako bonus si přiblížíme ve stručnosti také vše podstatné, co se týká nové řady Maců s čipy M1, které jdou s novým systémem ruku v ruce.

Ovládací centrum

Jednou z největších obecných novinek v systému macOS Big sur pro uživatele odečítače VoiceOver je Ovládací centrum, do něhož je možné se dostat přes ikonku v doplňkových nabídkách přístupných pomocí kláves VO + M dvakrát po sobě. Ovládací centrum v macOS je podobné tomu, které známe ze systému iOS či iPadOS. Nenajdeme tu tedy nic moc navíc oproti volbám, jež jsou dostupné přes klasické doplňkové nabídky nebo přes mediální klávesy v horní řadě klávesnice. Za zmínku stojí snad jen to, že přes toto nové Ovládací centrum je možné rychleji přepnout různá nastavení, například režim Nerušit nebo AirDrop. I nastavení funkce Nerušit a AirDrop však lze přidat jako ikonky také do doplňkových nabídek a to přes Předvolby systému, když v nich otevřete část nazvanou „Dock a řádek nabídek“, kde lze nakonfigurovat, pozapínat či vypnout zobrazování ikonek nejrůznějších ovládacích prvků v doplňkových nabídkách.

Do ovládacího centra je možné se rychle dostat také přes novou zkratku VO + Shift + O . Když tedy chcete jen něco rychle přepnout, například Wi-Fi, tak může být postup přes Ovládací centrum o pár kroků rychlejší, než klasicky přes doplňkové nabídky. Ovládací centrum však neslouží čistě jen pro přepínání stavů zapnuto či vypnuto. Když totiž na některém prvku stisknete VO + Command + mezerník, tak vyvoláte menu s položkou „Zobrazit podrobnosti“, která odhalí další akce. Tyto akce ale opět často tuplují to, co je již dostupné po vyvolání menu na doplňkových nabídkách.

Některé další obecné novinky

  • Byla navrácena uvítací znělka při zapnutí či restartování počítače. Tuto staronovou znělku bylo sice možné zapnout i před příchodem macOS Big Sur pomocí Terminalu podle tohoto náročnějšího návodu, avšak v Big Sur je možné ji vypnout či zapnout snadněji, a to když zabrouzdáte do Předvoleb systému do části „Zvuk“ na kartu „Zvukové efekty“ a změníte volbu nazvanou „Přehrát zvuk při startu“.

  • Některé zvuky systému i VoiceOveru byly pozměněny nebo přidány. Například slovní informaci o stisknutí prvku pod kurzorem VoiceOveru nyní nahradil zvuk, který je velmi podobný zvuku pro stejnou akci v systému iOS.
  • Některé Nastavení týkající se hodin, jako třeba periodické ohlašování času, bylo v Předvolbách systému přesunuto do části „dock a řádek nabídek“, kde toto nastavení najdeme po zvolení položky „Hodiny“ v tabulce nacházející se v levé části okna.
  • V aplikaci Diktafon je možné nyní nahrávky třídit do složek a je k dispozici funkce „Vylepšit“, která potlačí v nahrávce rušivé zvuky na pozadí a ozvěnu. Nutno ale dodat, že přesouvání nahrávek do složek a vytvoření první složky není zatím v macOS přístupné.
  • Zálohy systému a souborů přes funkci Time Machine je nyní možné ukládat na disk v moderním souborovém systému APFS, který již dříve nahradil předchozí souborový systém HFS+. Tato změna by mimo jiné měla přinést až téměř třikrát vyšší rychlost pro zálohování souborů.

Přechod na vlastní čip M1 a jeho výhody

Se systémem macOS Big Sur se pojí jedna významná novinka a to, že Apple v tomto systému poprvé přichází s podporou nových vlastních čipů označovaných jako M1 z rodiny čipů nazvané Apple Silicon, která by měla během dvou let v Macích postupně nahradit doposud používané čipy založené na architektuře Intel x86. Tyto nové čipy jsou založené na architektuře ARM a jsou podobné čipům, které Apple již delší dobu používá v případě jeho dalších zařízení jako iPhone, iPad či Apple Watch. Apple si od tohoto přechodu na Macu slibuje vyšší výkon, menší spotřebu energie, hlubší integraci softwaru s hardwarem a také užší provázání se systémem iOS a iPadOS, neboť tyto nové čipy umožňují aplikacím určeným původně pro systém iOS a iPadOS běžet bez náročnějších modifikací ze strany vývojářů také v systému macOS.

Pro uživatele VoiceOveru je tedy nasnadě otázka, zda můžeme na těchto nových Macích očekávat velký příliv iOS a iPadOS aplikací, které jsou na mobilní platformě mnohdy přístupnější či přehlednější než jejich desktopová varianta pro macOS, jmenujme například aplikace pro mobilní bankovnictví a aplikace Facebook nebo oblíbené komunikátory jako je WhatsApp či Facebook Messenger, případně čtečky elektronických knih jako Voice Dream Reader. Bohužel odpověď není zas tak positivní, jak by se mohlo zprvu zdát. Vývojáři si totiž budou moci zvolit, jestli jejich iOS a iPadOS aplikace v obchodě Mac App Store nabídnou k dispozici nebo ne, a někteří, včetně společností Facebook a Google, tyto své aplikace v obchodu pro platformu Mac skutečně bohužel zatím neuvádějí . Nezbývá tak, než jen doufat, že tito vývojáři tak zatím činí jen z důvodu přípravy těchto aplikací pro desktopové prostředí, a že se časem rozhodnou aplikace zpřístupnit v ne příliš překopané podobě také pro systém macOS.

Aby bylo jasno, tak doplňme, že přechod na novou architekturu čipů neznamená, že bychom na dotčených počítačích Mac nemohli vůbec provozovat aplikace vyvinuté pro předchozí architekturu Intel x86. Jak ve svém článku zmiňuje například Benjamin Levíček, tak o efektivní běh většiny těchto aplikací se totiž postará emulační software nazvaný Rosetta 2, podobně, jak tomu bylo dříve, když Macy přecházely z architektury procesorů PowerPC na architekturu Intel. Nicméně i s technologií Rosetta 2 se najdou na Intelu založené aplikace, které na těchto Macích nespustíme. Konkrétně se bude jednat o aplikace, jež vyžadují rozšíření jádra systému, a dále o aplikace pro virtualizaci operačních systémů s architekturou x86.

Provozování Windows na Macích s novými čipy M1

Přechod na novou architekturu čipů má však i svou značnou stinnou stránku. Nové Macy s těmito čipy totiž z důvodu odlišné architektury již neumožňují běh Windows 10 na druhém diskovém oddílu přes takzvaný Boot Camp. To je poměrně špatná zpráva, neboť Windows přes Boot Camp jsou na Macu využívány mnohými zrakově postiženými uživateli z důvodu špatné přístupnosti nebo nedostupnosti některého softwaru v systému macOS, například jde o aplikace z balíku Microsoft Office jako Word či Excel, o programy pro výuku matematiky nebo o počítačové hry.

Teoreticky by sice Macy s novými čipy mohli provozovat speciální verzi systému Windows nazvanou Windows on ARM, která je určena pro procesory založené na architektuře ARM, dle vyjádření Applu však problém, alespoň prozatím, spočívá na straně Microsoftu, převážně na jeho licencování, které běh Windows 10 on ARM na hardwaru společnosti Apple zatím neumožňuje. I kdyby tomu veškeré podmínky dovolily, tak by bylo předčasné jásat. Tato verze Windows 10, podobně jako macOS Big Sur, totiž sice obsahuje emulační software umožňující běh aplikací založených na 32bitové architektuře x86, avšak některé na architektuře x86 založené programy , které zásadním způsobem modifikují systém tak, jako to dělají některé odečítače obrazovky, konkrétně JAWS, na Windows on ARM zatím bohužel neběží. Nicméně Eric Damery, viceprezident pro oddělení softwarového produktového managementu společnosti Vispero, která stojí za odečítačem JAWS, se v listopadovém podcastu FSCast vyslovil, že podpora odečítače JAWS pro Windows on ARM je již ve vývoji, a že další novinky v této oblasti můžeme čekat po Vánocích.

Současná nemožnost provozovat odečítače na Windows on ARM se ale netýká všech odečítačů. NVDA údajně ve Windows 10 on ARM spolehlivě funguje a rovněž i odečítač Předčítání, který je zabudovaný do Windows, na Windows on ARM běží, leč má prý jisté problémy s 64bitovými aplikacemi. Na tomto problému se však prý pracuje. Naděje svítá také z dalších nedávných kroků společnosti Microsoft. Vypadá to totiž, že Microsoft do vývoje Windows 10 pro architekturu ARM pomalu ale jistě investuje. Svědčí o tom například ohlášení z konce září roku 2020 ohledně podpory emulace také 64bitových aplikací založených na architektuře x86, označovaných také jako x64. Tato podpora by měla být uvolněna v rámci Windows Insider Programu, tedy ve fázi beta, již v horizontu několika příštích dnů.

Co se týče možnosti běhu systému Windows na Macích používajících čip M1 přes virtualizační nástroje jako Parallels Desktop nebo VMware Fusion, včetně provozování Windowsových odečítačů jako JAWS či NVDA, tak i zde je situace podobná jako v případě běhu Windows přes již zmíněný Boot Camp. Vývojáři Parallels desktop se sice už nechali slyšet, že již několik měsíců intenzivně pracují na nové verzi tohoto virtualizačního nástroje, který by měl podporovat Macy s čipem M1, ale zda na těchto Macích bude možné virtualizovat také Windows není ještě úplně jasné. Podle všeho se zdá, že, jestli to možné bude, tak půjde opět jen o již zmíněnou speciální verzi Windows 10 pro procesory ARM se všemi jejími výše uvedenými omezeními.

Řečeno jednoduše a zkrátka, jak to na nových Macích s čipem M1 bude s plnohodnotnou podporou Windows a na nich běžících odečítačů je zatím stále ve hvězdách.

Závěr

Ani tento druhý díl článku o novinkách v přístupnosti macOS Big Sur nepřináší jednoznačné odpovědi, tentokrát co se přechodu na nové Macy s čipem M1 týče. Vše bude jasnější až s odstupem delší doby, kdy se ukáže, jestli vývojáři uvolní své iOS a iPadOS aplikace také pro obchod Mac App Store, a kdy bude jasnější, jakou cestou se bude ubírat Microsoft s se svými Windowsy pro architekturu ARM a vývojáři virtualizačních nástrojů a odečítačů.

Další zdroje informací

Štítky